fredag 14 mars 2014

Nyckelkompetenser och nyckelstategier

När jag planerar min undervisning försöker jag alltid att hålla en del i bakhuvudet.

För att göra en lång historia kort så vill jag att det mina elever gör tränar upp de nyckelkompetenser som EU satt upp för det livslånga lärandet och när det gäller hur vi arbetar så är mitt mål att uppfylla strategierna för bedömning för lärande.

När planeringen för människokroppen skulle göras var en del faktorer nödvändiga att ha med i beräkningen.
1. Efter en inledande lektion var klasserna tvungna att arbeta själva en vecka med hjälp av en vikarie eftersom jag och min rektor var i Kina på studieresa.
2. En hel del av det som tillhör människokroppen ska man ha läst i årskurs 4-6 och vi har därför inte tid att gå igenom allting från början men med det sagt så har flera av klasserna inte läst om människokroppen innan.
3. Eleverna hade momentet innan precis lämnat in en stor individuell skrivuppgift som kommer att ta tid att bedöma så bedömningen av detta moment bör inte kräva för mycket tid av mig som lärare.

Så här gjorde jag:
Jag flippade en genomgång av uppgiften en vecka innan första lektionen.
Eleverna fick också se ytterligare en film, en raplåt om människokroppens system tänkt som inspiration för att ge dem uppslag och idéer till hur de hur de kunde göra sin egen film.

Jag delade in grupperna och fördelade ut systemen i de olika klasserna när vi hade vår första lektion och lät dem sedan sätta igång.

En vecka gick och när jag kom tillbaka från Kina var filmerna klara för inlämning och uppvisning. Alla grupper fick lämna in sina filmer i ett diskussionsforum på vår datorplattform Hjärntorget så att alla elever i årskursen kan se filmerna.

Innan vi tittade på filmerna i klassrummet gick vi igenom kunskapskraven igen och tränade på att bedöma filmer genom att tillsammans se och bedöma tre olika filmer om människans celler. Detta gjorde vi för att skapa en samsyn hos eleverna över vad de skulle leta efter när de tittade på sina egna och de andra elevernas filmer.

Sen var det äntligen filmvisning. naturligtvis en del tekniska bekymmer men allting löstes på mer eller  mindre finurliga sätt. Efter filmerna hade visats så var det dags för bedömning. I Hjärntorget hade jag utformat en enkät där eleverna, utan att vara anonyma, kunde fylla i vad de tyckte om filmerna utifrån de kunskapskrav vi arbetat efter.

Enkäten blir för mig ett mycket tydligt sätt att se om de tycker att de lärt sig något av att se filmerna och om eleverna har lärt sig vad kunskapskraven betyder. Det blir också ett vägskäl för mig när jag ska planera upp fortsättningen. Alla klasser är inte klara men enkäten visar tydligt vad jag hade mina misstankar om.
Filmerna har varit ett bra sätt för eleverna att träna upp några av nyckelkompetenserna vad gäller det digitala, innovativa och att arbeta i grupp men de känner sig inte nöjda med hur mycket de har lärt sig i biologi.

Nästa vecka blir därför ett steg "tillbaka". Jag har utformat frågor om människokroppen som enligt mig täcker upp den absolut nödvändigaste basfaktan om människokroppen som eleverna lite mer "traditionellt" får svara på med hjälp av filmerna, internet och framförallt biologiboken.

Ett litet exempel på hur jag och mina elever arbetar i mitt klassrum just nu. Snart väntar nya planeringar och lektionsupplägg - mot nya äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar