fredag 7 februari 2014

Pubpremiär och storvinst

Vilken vecka!

Nu när arbetsveckan är slut har jag äntligen nån minut att tänka över ett par saker som hänt.

I måndags var det en pirrig men efterlängtad premiär av Pedagogisk Pub i Götet. Som vanligt har det varit en sån grej som jag gärna velat gå på, inte hittade och därför fick ordna en egen. Ja, egen och egen förresten, sånt går ju inte att ordna själv utan jag har haft stor nytta av min kollega Jimmie som fixade Posthotellet, Jacob som lät mig bjuda in folk via facebookgruppen Pedagogisk Pub och min syster Åsa som skickade hela upplägget från hennes grupp som ordnar pedagogisk pub i Lund.
Så här i efterhand kan man väl konstatera att tiden var både den bästa och inte. De flesta arbetar i ett rasande tempo i början av vårterminen och på vår skola är utvecklingssamtalen i full gång så energinivån är inte den högsta. Å andra sidan är det ju just i sådana perioder som man behöver fylla på energin och det gör man verkligen vid en tillställning som Pedagogisk pub!

I onsdags var jag med mina kollegor och 4 klasser på Universeum hela dagen. Vi har sedan höstlovet deltagit i ett projekt som heter Framtida transporter. Det har varit ett ganska hårt slit med att få det att funka med ett så pass fritt helklassarbete samtidigt som man måste ha parallella uppgifter som lyfter och stärker individerna och ger bedömningsunderlag för betyg.
Hela projektet har dessutom dokumenterats för att ingå som material i ett entreprenöriellt lärande projekt vi har på skolan som heter EVA. Många timmar har ägnats åt klippning och redigering på både iPad (som jag inte kan) och PC (som jag kan).

En lång historia kan göras väldigt kort..... vi vann!!!
Eller rättare sagt en av mina klasser vann, "min" klass vann!!!
http://www.universeum.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1227&Itemid=3

Nästa blogginlägg måste handla om vad jag och mina elever gör i klassrummet! Det är ju ändå där större delen av deras och mitt lärande sker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar