Jag är legitmerad tekniklärare. Varför vet jag inte riktigt men när jag skickade in mina papper var det så det stod bland ämnena i legitimationen.
För mig har detta inneburit att jag nu för första gången
under mina 15 år i yrket känner att jag måste ta tag i min undervisning och
utveckla teknikämnet så att det blir ett ämne i tiden.
När Lgr11 kom såg jag en film som skulle förklara
teknikämnet. Man la fokus på det ämnesövergripande. Detta är inget NO-ämne men
heller inget SO-ämne utan ett ämne som ska sätta människa, miljö och samhälle i
fokus. Om du väljer att läsa om broar ska du enligt min tolkning av lgr11 därför inte
bara gå in på materialval, fackverk och självresonans utan även bygga broar och
läsa om vad utvecklingen av broar haft för påverkan för människan både som
individer och för samhället.
Ändå får jag uppfattningen att det är inte så vi gör i
skolorna. Jag ansökte därför om att få bli en testbädd i projektet makerskola för att tillsammans med andra försöka bena ut hur teknikundervisning egentligen
bör vara.
Vad har jag kommit fram till? Ja, fler frågor än svar i alla
fall. På min skola är teknik ett av NO-ämnena och delar plats med dessa i
schemat och det är upp till mig som lärare att jämt fördela dessa 4 ämnen under
ett läsår. På en grannskolan har man tänkt annorlunda och lyft ut teknik som
ett eget ämne med egen tid på schemat. Vad är rätt? Enligt skolverket finns
inget rätt. Teknik har ingen egen timplan utan ingår bland NO-ämnena och varje
huvudman får själv bestämma över fördelningen av tid mellan dessa. Den enda
riktlinje som finns är att varje ämne ska få tillräckligt med tid för att varje
elev ska få chans att nå målen i ämnet. Så hur bör man göra? Inte vet jag.
På min grannskola är man nöjd med att ha lyft ut det som eget ämne. Eleverna får mellan 60 – 80 minuter i veckan varannan termin.
Hos oss är vi ”nöjda” med att baka in det bland NO-ämnena. Vi har frihet att ämnesintegrera om vi vill. Vi kan koncentrationsläsa teknik under några veckor och eftersom eleverna har 3 60minuters pass i veckan blir det lättare att få kontinuitet och det blir mindre känsligt för bortfall pga studiedagar, lov och nationella prov.
På min grannskola är man nöjd med att ha lyft ut det som eget ämne. Eleverna får mellan 60 – 80 minuter i veckan varannan termin.
Hos oss är vi ”nöjda” med att baka in det bland NO-ämnena. Vi har frihet att ämnesintegrera om vi vill. Vi kan koncentrationsläsa teknik under några veckor och eftersom eleverna har 3 60minuters pass i veckan blir det lättare att få kontinuitet och det blir mindre känsligt för bortfall pga studiedagar, lov och nationella prov.
Hur vill jag ha det? Ja sedan jag funderat, jämfört, lyssnat, tittat och utforskat själv så vill jag ha det såhär:
Ta bort teknik
som eget ämne och lägg in det i flera ämnen på samma sätt som man gjort med
hållbar utveckling. Det räcker naturligtvis inte att bara skriva in centralt
innehåll utan det måste in i kunskapskraven också.
Varför tycker jag som jag gör? Läser man igenom centralt
innehåll för teknik ser man att inte mycket är eget utan det mesta återfinns i
andra ämnen om än i viss form men annat fokus. I bilden och slöjden finns
ritning och modellerna. I fysik finns ellära och hållfasthet. I kemi finns
materialen och i flera ämnen finns upptäckter och hur dessa påverkat människa,
samhälle och miljö.
Hur skulle jag vilja undervisa i teknik? Jo tillsammans med
andra. Låt planeringen ligga i SO eller NO, modellerandet och ritningarna i
matematik, bild och slöjd och låt byggandet hållas till slöjden. Ska det
kopplas och programmeras kan detta med fördel göras antingen i NO, slöjd, bild
eller varför inte i hem- och konsumentkunskap där våra vanliga tekniska uppfinningar
och program bord få en naturligare plats. När det gäller den historiska
tillbaka blicken och även hur man ser framtiden bord SO ta en större del av
konsekvenserna men beroende på vad man tittar på kan ju vilket ämne som helst
komma in exempelvis om det är inom medicin så passar biologi och om det handlar
om internationella relationer som tex simultantolkning så varför inte moderna
språk?
När jag var på studiebesök i en skola i England möttes jag
av 2 världar som inte riktigt hittat varandra men om de gjorde det skulle vara
mitt ideal. I en sal i källaren fick vi ta del av hur undervisningen i
computing gick till. Eleverna kom dit. Undervisningen skedde i moduler där du
själv tog dig igenom modul för modul men läraren bestämde tempot och varje
modul avslutandes med ett test för att se vad du lärt dig. Modulerna innehöll
lite allt möjligt. Webbdesign med HTML, simuleringar i Flash och programmering av
matematiska formler och kalkylark.
I en annan del av skolan låg the Arts Department. I en hörna
bestående av 2 våningar låg ca 10 salar där du kunde välja Arts. Det fanns
musikdesign (datorsal), foodtech (var aldrig inne och kollade), bildsalar,
slöjdsalar, teknisk designsal (datorsal med 3D-printer och laserskärare) och
det fina var att dörrarna mellan dessa salar stod öppna. Alla hade inte hittat
varandra med några hade börjat.
För mig hade detta varit idealet men då måste computing in
och bort. In som en naturlig del i tekniskdesign, musikdesign, bild och slöjd
men även i andra ämnen som svenska, matte alltså bort som eget ämne! Tänk om man
hittade en skola där eleverna startade ett projekt i tex. Stadsplanering eller
design av en protes för enbenta. Att låta eleverna sedan få möta expertis inom
alla delar av en sådan process istället för att låta en stackars tekniklärare
försöka täcka upp allt själv. Dessutom skulle ju tiden öka markant och
elevernas arbete skulle kunna göras på djupet både vad gäller de teoretiska
delarna men ocskå själva byggandet eller modellerandet.
Jag är tekniklärare, en ofrivillig sådan men dock. Min
önskan är att teknik försvinner som eget ämne och lyfts in som röd tråd
överallt i flera kapitel av läroplanen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar