fredag 31 juli 2015

LOL + BOB

Vi i LOL har under några terminer arbetat med att utveckla och utmana vår syn på lärande i klassrummet. Du kan läsa mer om vårt upplägg i tidigare inlägg.
Under jullovet gick jag klart kursen om bedömning och betygssättning från Karlstads universitet och när terminen startade igen föreslog jag för resten av gruppen att kursen skulle vara vår stomme för vårens LOLträffar. Såhär gjorde vi:

I samråd med rektorn bestämdes att det var frivilligt för oss att gå kursen men att de som gick klart blev kompenserade med 3 fortbildningsdagar. 
Vi i LOL-gruppen gjorde modulerna i förväg och diskuterade under våra planeringsmöten vilka delar av en modul som passade bäst att ta med för att få igång bra diskussioner. Eftersom inte alla behövde gå kursen bestämde vi oss för att lägga upp våra träffar så att man kunde delta oavsett man anmält sig själv eller inte dvs vi såg alla filmer tillsammans och läste texter på plats. 



Träff 1 - modul 1 (jan)

Vi sätter igång att arbeta kollegialt utifrån kursen om bedömning och betyg Före träffen är det bra om alla skapat ett konto på Lifelongsidan (valfritt)

Vi börjar tillfället med att se på film 1:8 Bedömningsbegrepp - hur pratar vi om bedömning? Därefter diskuterar vi frågorna i 1:9 skriv dina egna reflektioner i lär(o)boken. 
Använd begreppen ”summativ och/eller formativ bedömning”, ”validitet”, "allsidighet", ”reliabilitet” och ”formell och/eller informell bedömning” för att beskriva din egen bedömningspraktik.
Avsluta träffen med att se på film 1:10. 
Under 1:11-1:12 finns sen bra frågor som man kan arbeta vidare om man vill och hinner.
            

Träff 2 - modul 2 (feb)

Det är dags för modul 2 - Vad bedöms?
Film 2.1 tillsammans och diskussion utifrån innehålletFilm 2.8 tillsammans och diskussion utifrån innehålletDokumentation i lär(o)boken och 2.9 (frivilligt)


Tid att göra klart modul 1 och 2 under 2h på en studiedag

Träff 3 - modul 3 (april)

1. Vi börjar träffen med att se filmerna 3.1 Vulkanen och 3.3 Baklängesplanering
2. Dokumentation i Lär(o)boken 3.4 Samstämmighet i min planering

  • Mål: Vilket kunnande, i relation till ämnets syfte, skulle/ska eleverna utveckla under kunskapsområdet?
  • Bedömning: Fångade/fångar din bedömning det avsedda kunnandet? Fick/får du syn på något annat kunnande än det avsedda?
  • Undervisning: Hur stöttade/stöttar undervisningen det kunnande som skulle/ska utvecklas – hur vet du det?
3. Vi ser filmen 3.5 Tidsperspektiv Diskussionsrunda
4. Dags att avrunda genom att skriva i läroboken igen.

Allt vi ska bedöma ska vi undervisa om.

Fundera själv, över samstämmighetsbegreppet i någon av tänk och skriv dina planeringar för ett kunskapsområde. Utgå ifrån ett kunskapsområde du genomfört nyligen eller ett som snart ska påbörjas. Hur hängde/hänger de tre delarna Mål – Bedömning – Undervisning ihop? Skriv i läroboken, diskutera 3 och 3, presentera kortfattat för stora gruppen .
Hur planerar du så att eleverna får träna och utveckla de olika förmågorna i ditt ämne?
Har du byggt in en progression i din undervisning?

Träff 4 - modul 3 (maj)

  1. Läs 3:7 (30min)
  2. Se film 3:9 (20min)
  3. Reflektion (10min) Gå laget runt och fråga vad man i arbetslaget vill diskutera.
  4. Diskutera följande frågor + lagets frågor från reflektionen
  • Vad behövs för att vi ska komma igång med ämnesövergripande arbete? Vad krävs för att komma vidare?
  • Dubbelarbete, hur kommer vi ifrån det? Vi vill få med så mycket stoff och ha kontroll men måste samtidigt ta tid för de nya direktiven som självbedömning mm. Upplevs som att tiden inte räcker till. Hur ska vi tänka? Vad är viktigt? Vilka delar ska vi skala bort?
Skriv i Läroboken dina tankar som du har kring ditt/dina ämnen. Din egna reflektion. Vad är svårigheterna och möjligheterna utifrån dig det vi diskuterat idag?Klicka klart modulen


Modul 4,5,6 samt slutuppgift

Alla får 2 heldagar av fortbildningsdagarna i juni för att göra klart de återstående modulerna samt att skriva sin slutuppgift. 

Vi valde medvetet att lägga 2 träffar på modul 3 istället för att rusa in i modul 4. Anledningen är att modul 3 är en modul som passade in på vårt kollegie medan modul 4 innehöll mycket metodtips som vi redan gått igenom vid tidigare träffar. När hösterminen startar är det visserligen dags för nytt innehåll i LOL-träffarna men vi kommer bland annat att lägga tid och energi på att utveckla vårt sätt att förmedla feedback till eleverna och då kommer de sista modulerna att komma tillbaka in i diskussionerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar