lördag 24 januari 2015

Konsten att bedöma ett samtal

Jag kan villigt erkänna att jag i min undervisning tränat vissa kunskapskrav ur Lgr11 mer än andra.
Det beror helt enkelt på att jag har haft svårt för att se hur vissa saker ska genomföras och inte tyckt att eleverna eller jag varit redo.

Typexempel på detta är kunskapskravet om samtal och diskussion.

Motiverar ställningstagande
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utveck­lade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välut­vecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Diskussionsförmåga
I diskussionerna stäl­ler eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt.
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt.
I diskus­sionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.

Nu går mina elever i 9an så nu är det dags, det går inte längre att skjuta upp!
Under hösten har jag gått en kurs i betyg och bedömning och den hjälpte mig verkligen att lägga upp undervisningen på ett nytt sätt.

Lång historia kort så undervisar jag i NO vilket har ett enormt innehåll och man har alltid känt sig stressad över att hinna få med allt av värde på bara 3 år. Utgångspunkten i min planering har därför varit VAD ska vi läsa om men kursen hjälpte mig att se att det är fel fråga.
Nu har jag istället tittat på terminen funderat över kunskapskraven/förmågorna och försökt få tillfällen till att TRÄNA på förmågan, en första BEDÖMNING och möjlighet till PROGRESSION inom alla förmågor och sen tittar jag på innehållet.

Eftersom samtal och diskussion varit eftersatt så började vi terminen med en första träning. Så här gjorde jag.

I slutet av en lektion visade jag eleverna kunskapskraven ovan och berättade att nästa gång eleverna hade lektion skulle vi träna på att samtala.

Lektionen efter var upplagd såhär:
1. Eleverna blev indelade i grupper om 4-5 elever i varje.
2. Alla grupper fick ett eget rum.
3. Alla grupper ansvarande för att spela in diskussionen.
4. De fick med sig ett papper med 5 allmänt hållna frågor om material.
5. Eleverna diskuterade utifrån frågorna i 15 minuter.
6. Hela gruppen fick tillsammans med hjälp av en matris bedöma hur det gått för 2 av gruppens medlemmar genom att lyssna igenom samtalet.
7. Matrisen skickades in, utan namn på de som blivit bedömda och med en kommentar om vad de tyckte de hade lärt sig.



Här är en del av kommentarerna:
"Vi lärde oss att det är viktigt att lyssna på de andra så att man själv kan vara delaktig."

"Vi tyckte att detta var en ganska svår uppgift då vi hakade upp oss på vissa frågor."

"Vi tycker att det var svårare än vad vi trodde, men vi lärde oss hur man fördjupar sig I olika frågor och för vidare diskussionen på ett bättre sätt. Övningen var väldigt rolig och lärorik."

 "Vi lärde oss mycket om hur man ska diskutera för att nå de högre kraven, hur man fördjupar och breddar osv. Vi lärde oss mer om material och mycket om hur det påverkar oss globalt. Vi breddade diskussionen väldigt mycket och kom in på väldigt intressanta ämnen, som rör samhälle, miljö och speciellt ekonomi. Ett bra tips är att om man undrar något om det specifika ämnet så kan man fråga, förhoppningsvis vet någon annan i gruppen något om det och då bidrar man till ämnesbredden."

Om ett par veckor är det dags för en ny diskussion. Den gången skickas ljudfilen in till mig för bedömning. Ska bli spännande att lyssna på!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar