söndag 10 november 2013

Lär OM Lärande

Äntligen har jag rättat undan en massiv hög med arbeten och får nu belöna mig med ett första blogginlägg!

Eftersom detta också är tänkt att kvalificera sig som min första uppgift i digitala skollyftet tänkte jag presentera mig.

Jag heter Frida, arbetar som lärare och jag är mitt uppe i ett lärande om lärande.
Jag har arbetat i lite drygt ett decennium, under den tiden har jag mestadels varit fokuserad på hur jag lär ut på bästa sätt. Sedan något år tillbaka är jag nu helt uppslukad av att lära mig mer om hur eleverna lär in det jag lär ut. Jag lär OM mitt sätt att se på lärande.

På skolan där jag arbetar nu ingår jag i en grupp. Den gruppen har vi valt att kalla LOL, Lära Om Lärande, och vår uppgift är att lägga upp konferenser för våra kollegor som handlar om lärande och om att lära om lärande.
Namnet LOL är valt av många anledningar.
1. På vår skola arbetar vi aktivt för att lära oss mer om och implementera strategierna för bedömning för lärande.
2. Vi arbetar på en 1-1 skola och försöker lära oss mer om och implementera IKT som en naturlig del av vår undervisning.
3. Kollegiala samtal om pedagogik och inlärning är bland det roligaste som finns. Våra möten ska vara positiva och inspirerande och inte tvärtom.

Mitt mål med att delta i det digitala skollyftet är ännu odefinierat men saker har redan börjat hända.
Än så länge har jag hamnat i en arbetsgrupp där vårt mål är att planera in EDCAMP och Pedagogisk Pub i Göteborg...so far, so good!

1 kommentar:

  1. Hej och välkommen till #Digiskol! Vad intressant det lät med LOL, det påminner lite om min kommuns skolutvecklingsprojekt Sigtunaboxen.

    Kul att ni ska ordna edcamp & pedagogisk pub i Göteborg. Det är hur kul som helst! Lycka till!

    SvaraRadera