onsdag 20 november 2013

Ibland syns Lärande

En av mina elever gjorde min dag igår!
Vi har precis avslutat ett moment i kemi och de hade fått i uppgift att kolla över hur de låg till i ämnet.
Hon insåg då att det fanns en komplettering kvar att göra på en laborationsrapport de skrev för ett par månader sedan. Nu var det ju inte det som gjorde min dag utan hennes kommentar om vad hon gjort.

- Herregud Frida, vad dåliga vi var då! Den här rapporten är ju ingenting om man jämför hur man skriver idag.

I det läget blev jag en lycklig lärare. Allt jag arbetat för under terminen fick sin belöning. Mitt slit med formativa kommentarer, kamratbedömning, självbedömning och allt annat har gett resultat.
Kanske bara hos en elev men man måste ju börja nånstans och när man börjar är man osäker på om det ska få effekt eller inte. Igår fick jag mitt kvitto på att jag inte tänker fel och det känns väldigt skönt!

OK, nu har jag skrivit av mig...tillbaka till rättningshögen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar