fredag 6 december 2013

Kamratbedömning som lär om målen

Har under terminen satsat hårt på att mina elever ska bli mer medvetna om var de är, vart de är på väg och hur de kommer dit.

Mina elever är åttor nu och sen jag fick dem i sjuan har jag gjort mitt yttersta för att försöka guida dem mot målen i mina ämnen men frusterat fastnat i att det känns som ingen läser mina kommentarer. Visst har några sugit i sig men det har ändå på något sätt legat hos eleverna att själva välja om de vill läsa kommentarerna eller inte. Så kan man ju inte ha det.....

I slutet av vårterminen testade jag att låta eleverna bedöma varandra för första gången. Uppgiften då var att skriva en laborationshandledning åt någon annan. Handledningarna testades och bedömdes.
Under bedömningen fyllde eleverna i en mall där de besvarade ganska konkreta frågor och i slutet fick de sätta betyg. Det finns bara ett kunskapskrav för att formulera handledningar så de behövde bara sätta ett betyg och förklara varför de valt just det betyget.

Oj, vad bra det gick!
Aldrig har jag hört så aktiva diskussioner om betydelsen av kunskapskraven. Bedömningarna som gjordes var så detaljrika och konkreta, jag hade aldrig hunnit ge samma feedback som eleverna gjorde åt varandra. Fantastiskt tänkte jag, detta måste jag göra igen!

Sagt och gjort så la jag in en liknande uppgift tidigt i höstas. Utfallet var detsamma, bedömningarna var fantastiska på alla sätt och vis.......
Nytt sedan första gången var att de sedan fick en lektion på sig att utifrån kamratbedömningen förbättra sin rapport och sedan skicka in den till mig. Det märktes då tydligt, precis vad jag själv känt tidigare, ingen läste bedömningarna!

Utifrån detta har jag nu utvecklat mina bedömningscykler till att först skriver eleven. Sen är det kamratbedömning då man också diskuterar de aktuella kunskapskraven. Efter det får eleverna tid att förbättra sina texter men innan de lämnar in dem till mig måste de fylla i en egen kolumn i kamratbedömningen där de beskriver hur de använde kamratens kommentarer till att förbättra sig. Sen kommenterar jag innan eleven gör en sista förbättring som sedan skickas in för att betygsättas.

Har inte hunnit utvärdera vad eleverna tycker om metoden men spontana kommentarer har visat ökad förståelse hos eleverna för kunskapskravens betydelse, ökad förståelse för framåtsyftande återkoppling jämfört med summativ återkoppling och ett öppnare och mer tillåtande klimat mellan eleverna i klassrummet.

Mer lärande om lärande.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar