tisdag 24 oktober 2017

Blended learning med Stationer i klassrummet

Nu i veckan gjorde jag mitt första försök till blended learning så som jag tolkat att det ska funka.

Eleverna delades in i fem stationer om ögat och optik.

En del stationer krävde i princip inga förklaringar utan eleverna kunde göra uppgifterna på egen hand med stöd av gruppen.
1. Undersöka var brytningspunkten hamnar i ögat beroende på "tjocklek" på linsen och hur detta kan korrigeras med konvex eller konkav lins hos en optiker.
Genomfördes med optiksats med laserstrålar framme vid tavlan.
2. Upptäck blinda fläcken och se de inverterade färgerna. Enkla övningar på elevernas datorer.
3. Lär dig ögats delar med hjälp av ett självtest på tid på datorn.

Andra stationer krävde att jag och den andra läraren var med och hjälpte eleverna komma igång med att förstå vad som händer.
4. Upptäck ljusets uppdelning i ett prisma och undersök varför en CD-skiva kan spegla alla färger medan en plan spegel inte delar upp ljuset alls.
5. Upptäck ljusets brytning i olika material som glas och vatten genom att studera ett sugrör i bägare med vatten och genom att titta på pilar ovan och under vattenytan.

Både eleverna och vi lärare var mycket nöjda efteråt. Elevaktiviteten var hög och eftersom eleverna bytte station var 10:e minut hann ingen bli uttråkad.
Eleverna uttryckte att de hade lärt sig jättemycket och att de gillade sättet med kort tid på varje station och att varje station handlade om "samma" tema. Vid varje byte till en ny station fick eleverna känslan av att bygga på sin kunskap.

Förbättringsområden till nästa gång är att göra tydligare frågeställningar till de svåra stationerna och att göra de "lätta" stationerna ännu mer lättarbetade. Eventuellt lägga in ett filmklipp i en av stationerna så att eleverna får en "vilopaus".

En reflektion är att de tre elever jag har som är minst motiverade av att lära sig saker klarade inte av den här övningen särskilt bra. Tyvärr var de alla samlade i samma grupp vilket jag måste ändra till nästa gång. Det kan också hända att dessa elever behöver stimuleras genom nån form av inlämning eller kontroll av kunskap.

Ingenting är optimalt första gången man testar men nu vet jag på ett ungefär hur det går till och ser många möjligheter med "metoden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar