torsdag 10 augusti 2017

Blended learning och klassrummet

När vi var på skolbesök under min vecka i Californien såg man samma sak i flera klassrum.

Eleverna var organiserade i olika grupper. Grupperna roterade och gjorde olika aktiviteter.

Som jag förstod det är detta ett av sätten att arbeta med det som kallas blended learning.
Hittade ett klipp som funkar bra för att förklara mer.


Idéen som jag ser det går ut på att skapa värdefull tid öga mot öga med en liten grupp medan andra grupper är sysselsatta med t.ex. att producera något, titta på ett klipp, göra en aktivitet etc.
Detta är något jag definitivt ska testa.
Ett tänkbart scenario är att man går igenom ett moment som uppbyggnad av kolväten.
Grupp 1 - bygga med modeller och försöka se skillnad i struktur mellan antalet “armar” kontra enkel eller dubbelbindningar.
Grupp 2 - läser och skriver om tänkbara användningsområden för kolväten eller framställning av kolväten.
Grupp 3 - ser en genomgång eller film.
Grupp 4 - samtal med läraren om sambandet mellan ändelsen i namnet och strukturen.

Jag måste kolla upp mer om blended learning för att få bättre koll på tanken med modellen.
jag ska även läsa Esther Wojcickis bok, Moonshots in education, där blended learning är en av delarna hon har med.

En annan sak jag lagt märke till är att i princip inga klassrum har haft en klassisk placering som utgår från att alla ska titta på tavlan.
de flesta klassrummen hade eleverna småbordssystem där 4 elever delade bord men det fanns flera andra alternativ.

I ett klassrum var tavlan och projektorn i en ända och katedern i den andra. Gör att eleverna tittar växelvis mot läraren och mot projektorn.

I ett klassrum stod läraren i mitten av klassrummet och eleverna i ett slags U. Detta gör ju att elevinteraktion blir lättare för de kan se varandra utan att behöva vända sig om.

Dessa tankar går ihop med en visning vi fick i Wallenberg hall om flexibla möbler. I det här klippet får man följa hur olika klasser, lärare och elever väljer att möblera ett och samma rum.

En viktig komponent är mattor på golvet och hjul på stolar och bord. I min NO-sal har jag svårt att se hur en matta kan läggas in men det finns säkert andra lösningar.
Tankar finns också hos mig på att skaffa väggar på hjul så att klassrummet kan “delas” upp vid behov. Jag ska undersöka om jag kan använda mina hängare från Klas Ohlson.
Det ideala skulle vara att ha 4 väggar på hjul med avdelare av whiteboardtavlor på båda sidorna.

Egentligen räcker det om borden får hjul. Stolar är redan rätt lätta att bära med sig. Så det står på min lista att kolla upp:
  • Placering i smågrupper, för att undervisa mer blandat.
  • Väggar på hjul.
  • Bord på hjul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar